Hei,
På møtet i ledergruppen ble karaktersetting på diplom og prosjekt
diskutert kort.
Jeg minner om omregningstabellen som inntil videre brukes ved vårt
institutt
(se også ved uttalelse fra 30.10.2003 gjengitt under):
ny
tidl. karakterskala
(diplom)
A
1,1.25,1.5
B
1.75, 2
C
2.25, 2.5
D
2.75, 3
E
3.25,
4
-Hilsen Sigurd
*************************************************************************
Sigurd Skogestad, Professor and Head Phone:
+47-7359-4154
Department of Chemical Engineering
Home: +47-7393-6855
Norwegian Univ. of Science and Technology (NTNU) Fax:
7359-4080
N-7491
Trondheim
email: skoge@chemeng.ntnu.no
Norway
users/skoge
*************************************************************************
Dato: 30.10.2003
Til: GUS v/ Kjell Malvig
Uttalelse fra Institutt for kjemisk prosessteknologi v/ instituttleder S.
Skogestad
I. Forslag Retningslinjer for bokstavbasert karakterskala (notat av
Makvig datert 18.10.2003)
1. Institutt for kjemisk prosessteknologi er
ikke enig i
premissene om man har store problemer med dagens praktisering, selv
om det kan være behov for justeringer for å sikre at skalaen blir mest
mulig likt brukt.
2. Vi er heller ikke enig i at man tidligere brukte en helt egen
karakterskala for hovedoppgaven.
Det var heller snakk om en gradvis overgang med bedre karakterer mot
slutten av studiet - og spesielt med bedre karakterer på store
prosjekter.
Dette er ofte naturlig siden det legges en meget stor arbeidsinnsats i
disse arbeidene, og fordi studentene er mer faglig motiverte og modne
på
slutten av studiet.
3. Vi mener det er uklokt at man har valgt å gå bort fra
omregningsfaktorer i en overgangsfase. Vi tror slike omregninger vil
hjelpe
til å få en enhetlig bruk. For å få til noe av det Malvig ønsker foreslår
vi at
det brukes en omregningsskala som følger (denne brukes ved vårt
institutt)l.
tidl.
diplom
A
1,1.25,1.5
B
1.75, 2
C
2.25, 2.5
D
2.75, 3
E
3.25,
4
Merk her at vi har valgt å la mellomkarakterene 1.75, 2.2.5 og 2.75 tippe
i retning av en dårligere karakter enn det som tidligere er foreslått på
normale fag.
4. Vi har brukt arket med poengskalalen som tidligere er utarbeidet av
Malvig for hovedoppgaver og har rfunnet at den stemmer godt overens med
ovenståend omregning.
5. Vi er ikke enig ii forslalget om kun bestått / ikke bestått for Ph.D.
fag. Bruk av hele karakterskalaen (A-E) gir bedre tailbakemelding, bedre
samsvar med andre fag og gjør det også mulig å ta in dr.ing.-fag i en
ordinær fagplan. Det kreves også karakterer enkelte steder for å få få
godkjenning ved bruk av våre fag på annen institusjon.
Det er uklart hva fordelen skal være med å gi bestått / ikke bestått i og
med at kravet til bestått uansett er B.
6. Bruk av faste prosentsatser er vanskelig siden vanskelighetsgraden i
fagene varierer mye.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Received on Fri Mar 5 13:58:53 2004