Bruk av sensorer og bokstavkarakterer - uttalelse fra IKP

From: Sigurd Skogestad <skoge@chemeng.ntnu.no>
Date: Fri Nov 07 2003 - 15:01:29 CET

Dato: 30.10.2003

Uttalelse fra Institutt for kjemisk prosessteknologi v/ instituttleder S. Skogestad


I. Forslag Retningslinjer for bokstavbasert karakterskala
(notat av Makvig datert 18.10.2003)

1. Institutt for kjemisk prosessteknologi er ikke enig i premissene om man har store problemer med dagens praktisering, selv
om det kan være behov for justeringer for å sikre at skalaen blir mest mulig likt brukt.

2. Vi er  heller ikke enig i at man tidligere brukte en helt egen karakterskala for hovedoppgaven.
Det var heller snakk om en gradvis overgang med bedre karakterer mot slutten av studiet - og spesielt med bedre karakterer på store prosjekter.
Dette er ofte naturlig siden det legges en meget stor arbeidsinnsats i disse arbeidene, og fordi studentene er mer faglig motiverte og modne på
slutten av studiet.

3. Vi mener det er uklokt at man har valgt å gå bort fra omregningsfaktorer i en overgangsfase. Vi tror slike omregninger vil hjelpe
til å få en enhetlig bruk. For å få til noe av det Malvig ønsker foreslår vi at
det brukes en omregningsskala som følger (denne brukes ved vårt institutt)l.

        tidl. diplom
A       1,1.25,1.5      
B       1.75, 2
C       2.25, 2.5
D       2.75, 3
E       3.25, 4

Merk her at vi har valgt å la mellomkarakterene 1.75, 2.2.5 og 2.75 tippe i retning av en dårligere karakter enn det som tidligere er foreslått på normale fag.

4. Vi har brukt arket med poengskalalen som tidligere er utarbeidet av Malvig for hovedoppgaver og har rfunnet at den stemmer godt overens med ovenståend omregning.

5. Vi er ikke enig ii forslalget om kun bestått / ikke bestått for Ph.D. fag. Bruk av hele karakterskalaen (A-E) gir bedre tailbakemelding, bedre samsvar med andre fag og gjør det også mulig å ta in dr.ing.-fag i en ordinær fagplan. Det kreves også karakterer enkelte steder for å få få godkjenning ved bruk av våre fag på annen institusjon.
Det er uklart hva fordelen skal være med å gi bestått / ikke bestått i og med at kravet til bestått uansett er B.

6. Bruk av faste prosentsatser er vanskelig siden vanskelighetsgraden i fagene varierer mye.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


II. Utkast retningslinjer for bruk av sensor (notat av Makvig datert 18.10.2003)

Vi stiller oss i hovedsak positive til forslaget, men det er enkelte uklarheter.

1. Følgende definisjon av 2. sensor foreslås:

"Som 2. sensor (heretter kalt sensor) skal brukes en person som har utdanning tilsvarende Mastergrad og er fagperson innen det aktuelle fagområdet. Sensor deles
i to kategorier: 2. Det må være tilstekkelig å oppnevne 3 sensorer i hvert emne (siden faglærer er 1 stk.)

3. I punkt 3 brukes begrepet "vurderingsoppgaver". Det er uklart og foreslås endret til "vurderingsoppgaver (inkl. eksamensoppgaver)":

4. Et par steder brukes begrepet "faglærers valg av kategori". Det er uklart hva dette er.

5. Så vidt vi kan forstå skal faglærer alltid fungere som 1. sensor. Det antas at man kan bruke en Ph.D.-student til å hjelpe med rettingen, men at dette i tilfelle
må skje i faglærerers navn og under faglærers oppsyn.

5. For vårt institutt vil vi foreslå følgende retningslinje for høsten 2003: Er dette OK ifølge utkastet?

-Vennlig hilsen
Sigurd Skogestad

Received on Fri Nov 7 15:02:42 2003

This archive was generated by hypermail 2.1.8 : Fri Jan 16 2004 - 16:47:20 CET