From: [email-masked]
To: [email-masked], [email-masked]
Cc: [email-masked], [email-masked],
Date: 2 May 2001 16:59:59 +0200

[email-masked] 
Subject: Esso-prisen 2001 

Til: Eivind Maråk, Studieavd.
Fra: Sigurd Skogestad, leder NTHs fond

Arbeidsutvalget i NTHs fond foreslår i møte 2. mai 2001 at
ESSO-prisen for beste dr.ing. grad i 2001 tildeles:

Grunnforskning:    Johannes Skaar, Fysikalsk elektronikk
Anvendt forskning: Arve Grønsund Hanssen, Konstruksjonsteknikk

NB: Vi har IKKE informert noen av personene eller fagmiljøene om 
forslaget.

Vi ber om at sendes ut pressemelding (bør gå
til Adresseavisen, Aftenposten, Yeknisk Ukeblad, etc.)
med også kort omtale av prisen, f.eks.

"Esso's forskerpriser for 2000 er tildelt
Johannes Skaar, Fysikalsk elektronikk for beste grunnleggende dr.ing. 
avhandling og Arve Grønsund Hanssen, Konstruksjonteknikk for beste 
anvendte dr.ing. avhandling.
Årlig tar ca. 130 kandidater dr.ing. graden ved NTNU, og
Esso-prisene på kr. 25000 gis for de to beste dr.ing. avhandlinger.
Prisen utdeles på NTNUs festmøte i Studentersamfundet 11. mai"

En foreløpig omtale er gitt under, men denne bør suppleres med
ytterligere informasjon fra f.eks. hovedveilederene.

-Hilsen Sigurd Skogestad

----------------------------------
Essos forskerpris 2000 (teknologi)
----------------------------------

---------------------------
Prisen for grunnforskning
---------------------------

Prisen tildeles Johannes Skaar.

Johannes Skaar (26) er fra Hole i Buskerud. Han ble utdannet
sivilingeniør
ved Fakultet for elektroteknikk og telekommunikasjon, NTNU, i 1997. 

Han har utført sitt dr.ing. studium ved Institutt for fysikalsk
elektronikk, NTNU,
med professor Helge Engan som hovedveileder og disputerte 8. des. 2000.

Avhandlingen har tittelen "Properties and applications of
microstructured (photonic crystal) fibers"

Avhandlingen er publisert i 11 artikler i internasjonale vitenskapelige
tidsskrifter og har i tillegg resultert i 9 konferansebidrag.
Skaar har gjennomført sitt doktorgradsarbeide på mindre enn 3 år, som
er meget raskt sammenlignet med gjennomsnittet på ca. 4.5 år.

Avhandlingen har sin bakgrunn i det økende behov for
overføringskapasitet innen telekommunikasjonon og internett.
Johannes Skaar har sett på hvordan man kan utnytte flere
bølgelengdekanaler i hver optisk fiber. Han har gjennomført fundamentale
studier av egenskaper ved refleksjon fra Bragg-gittere i optiske fibre.

I sin uttalelse om avhandlingen skriver komiteen at "The presented
thesis contains a number of novel outstanding contributions into the
understanding of the design and practical implementation of fibre
Bragg gratings. The most striking feature throughout the thesis is the 
depth and understanding that the candidate has added into all the topics
he has tackled".

Den utenlandske opponenten, Professor M.N. Zervas fra University of
Southampton uttaler at "The present thesis exceeds by far similar works
in our institution."

Skaar er nå ansatt som postdoktor ved institutt for fysikalsk
elektronikk ?.

Mer info: http://www.ntnu.no/ntnu/info/dr/2.halvaar.00/11.00/skaar.html

----------------------------
Prisen for anvendt forskning
----------------------------

Prisen tildeles Arve Grønsund Hanssen.

Arve Grønsund Hanssen (30) er fra Flekkefjord. Han ble utdannet
sivilingeniør
ved Bygningsingeniøravdelingen, Norges tekniske høgskole i 1994. 

Han har utført sitt dr.ing. studium ved Institutt for
konstruksjonsteknikk, NTNU,
med professor Odd Sture Hopperstad som hovedveileder og professor
Magnus Langseth som medveileder, og disputerte 12. oktober 2000.

Avhandlingen har tittelen "Structural crashworthiness of aluminium
foam-based components".

Avhandlingen er publisert i 6 vitenskapelige tidsskrifter og ytterligere
en artikkel er under vurdering. 

Avhandlingen omfatter bruk av aluminiumsskum som fyllmateriale i
energiabsorberende sikkerhetskomponenter i biler med hovedvekt på
krasjbokser og støtfangerstsystemer.
Aluminiumskum er et nytt materiale som til nå er blitt produsert på
forskningsbasis av Hydro Aluminium a/s.
Arbeidet er både av teoretisk og eksperimentell karakter, og har
dannet grunnlag for etablering av designformler og
optimaliseringsprosedyrer for krasjbokser.

...Litt mer omtale av nytten kan gjerne komme in her...

Hanssen arbeider nå som ....

Mer info:
http://www.ntnu.no/ntnu/info/dr/2.halvaar.00/10.00/hanssen.html