Subject: Dr.Techn. avhandlinger

From: [email-masked]
Date: 12 Oct 1998 17:57:51 +0200

Til: Svein-Eirik Paulsen, Universitetsbiblioteket i Trondheim

I reglementet for dr.techn. og dr.philos. heter det at man skal levere
til biblioteket 100 eksemplarer av avhandlingen etter at den er godkjent for 
forsvar.

Dette skal dekke i alle fall tre behov:

A. Eksemplarer til personer som onsker aa se avhandlingen foer disputasen
B. Eksemplarer som sendes ut til faste mottagere
C. Eksemplarer til ulike biblioteksformaal (for fremtidig lagring).

De to siste behovene vil ta en fast antall eksemplarer, mens antall
eksemplarer til behov A vil variere.

Regelen om 100 eksemplarer mener jeg skal oppfattes slik at dette er
det maksimale antall eksemplarer biblioteket kan kreve aa faa.  Dette betyr 
ikke nodvendigvis at biblioteket vil trenge saa mange eller at
100 eksemplarene trenger aa oversendes med en gang.

Jeg foreslaar folgende prosedyre:

1. Biblioteket fastlegger hvor mange eksemplarer som trenges til "faste"
behov (behov B og C over).
2. I tillegg bor man skjonsmessig ha 5 eksemplarer tilgjengelig til
andre personer som onsker aa laane/lese avhandlingen foer disputasen (behov A
over).
3. Summen av disse to antallene maa oversendes av fakultet/kandidat til
biblioteket ved det fastsatte tidspunktet.
4. Dersom biblioteket trenger flere avhandlinger saa kan man kreve at
fakultet/kandidat oversender disse paa kort varsel 
(men begrenset oppad til totalt 100).
5. Avhandlinger som biblioteket ikke trenger til sine egne formaal 
returneres fakultetet etter disputasen.

-Hilsen Sigurd Skogestad
(leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU)

************************************************************************
Sigurd Skogestad, Professor                 Fax:    +47-7359-4080
Institutt for kjemiteknikk                  Tel:    +47-7359-4154
NTNU                                        Hjem:   +47-7393-6855
N-7034 Trondheim                            epost: [email-masked]
                                  http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge
************************************************************************