Subject: To doktorgrader innen samme fagomraade?

From: [email-masked]
Date: 24 Sep 1998 14:20:57 +0200

Til: Lucy Smith, Leder av Universitetsraadet

Fra: Sigurd Skogestad, leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU

Hallo,

Jeg er leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU, og har
i den sammenheng det faglige overoppsyn med tildelingen av ca. 130 dr.ing. 
grader (ledete grader) og ca. 2 dr.tech. grader (frie grader)  pr. aar.

Du husker kanskje at vi snakket sammen saa vidt paa telefonen i desember
1997, der jeg tok opp at vi ved NTNU har hatt problemer med at 
enkelte som allerede har tatt en ledet doktorgrad (dr.ing. eller dr.scient)
obsker aa ta en fri grad (dr.techn. eller dr.philos.) innen SAMME
fagomraade.  (Dette er et problem fordi det saar tvil om nivaaet paa
dr.ing. og i tillegg koster resursser).

Vi var enige i at dette ikke skulle vaere tillatt, og for aa ta det opp
mer formelt ba du meg sende en henvendelse til et underutvalg av 
Universitetsraadet som arbeider bl.a. med forskning.

Jeg gjorde dette, men som du kan se av korrespondansen under, endte
det opp med et vedtak som gikk paa at man ikke
kunne se ut fra at man ut fra gjeldende reglement kunne nekte noen aa
ta to grader. Jeg synes dette er for defentivt. Forst burde man ha
uttalt seg om hvordan det burde vaere (dvs. at man kun kan ta 1
doktorgrad) og saa burde man vurdere hvordan dette stod i forhold til
gjeldende reglement, og om hvordan evt. gjeldene reglement kunne justeres.

Jeg haaper at Universitetsraadet sentralt kan forfolge denne saken videre
slik at man kan komme frem til en endelig avklaring om at de to
gradene er likeverdige, slik at man kun kan ta 1 grad.

Jeg gjor for ordens skyld oppmerksom paa at synspunktene gitt her ikke er 
diskutert sentralt paa NTNU, og derfor ikke nodvendigvis representerer
NTNUs offisielle syn.

-Vennlig hilsen 
Sigurd Skogestad
(leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU)

************************************************************************
Sigurd Skogestad, Professor                 Fax:    +47-7359-4080
Institutt for kjemiteknikk                  Tel:    +47-7359-4154
NTNU                                        Hjem:   +47-7393-6855
N-7034 Trondheim                            epost: [email-masked]
                                  http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge
************************************************************************

Kopi av en del korrepondanse folger under.

1. 23 des 97: Vaart brev til det norske universitetsraadets Forskningsutvalg
   (v/ Kirsti Koch-Christensen) 

2. 30 apr 98: Nytt innpill fra oss

3. 06 aug 98: Nytt innspill fra oss 

4. 23 sep 98: Beskjed om vedtak gjort av Forskningsuvalget

5. 23 sep 98: Vaart svar

Se ogsaa http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge/dring/ for mer
informasjon.

----------------------------------------------------------------

Dato: 23 Des. 1997
Til: Det norske Universitetsraad,
Harald Haarfagres gate 17
5007 Bergen

Ang.: Organiserte og frie doktorgrader.

I Norge har man idag to typer doktorgrader; de organiserte/veiledete
(av typen dr.ing., dr.scient. og dr.art.) og de "frie" (av typen
dr.techn. og dr.philos.). I anbefaling fra det norske universitetsråd
fra 09.12.96, vedtatt av kollegiet ved NTNU 24.04.97, heter det
at de to gradene er likeverdige og at "en norsk
doktorgrad er en sertifisering av forskerkompetanse på et gitt nivå".

Doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU forvalter gradene dr.ing.
og dr.techn. De siste årene har vi tildelt ca. 130 dr.ing.-grader
pr. år og ca. 1-2 dr.techn. grader pr. år.  

Vi ønsker å beholde dr.techn. (evt. dr.philos.) graden som et tilbud 
til dem som ikke kan følge den organiserte forskerutdanningen som leder
til en dr.ing.-grad.  I det siste har vi imidlertid fått noen søknader om 
å ta dr.techn.graden som faller utenfor dette. Dette gjelder:

1. Ønsker om å konvertere fra et dr.ing. studium til å
   ta en dr.techn. grad (f.eks. fordi de ønsker å slippe å ta alle fagene
   som inngår i kravene til dr.ing.)

2. Ønsker om å ta en dr.techn.grad i tillegg til en dr.ing. grad
   innen samme fagområde.

Vårt syn er at søknader i kategori 1 normalt skal avvises, og at
søknader i kategori 2 alltid skal avvises.  

Våre synspunkter ang. konvertering (kategori 1) er nærmere utdypet i
vedlagte vedtak i vårt utvalg fra 24. oktober 1997. 
(se http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge/dring/drtechn0.html).
Som det fremgår av vedtaket, mener vi at kravene til selve avhandlingen er
det samme for de to gradene, men at det må kreves at arbeidet med en dr.techn.
(dr.philos.) grad er mer selvstendig, dvs. at arbeid som er gjort som
del av en veiledet grad ikke normalt kan innleveres som del av en
dr.techn. grad. Vi antar at det idag kan være en viss uenighet i
universitetssystemet om denne tolkningen, men vi tror at dette sysnpunktet
vil vinne frem på lengre sikt.

Uansett så er vi denne omgang først og fremst interessert i å få
universitetsrådets synspunkt på søknader i kategori 2, dvs. kandidater
med en organisert/veiledet doktorgrad (f.eks. dr.art., dr.ing., dr.med)) 
som i tillegg ønsker å ta en "fri" doktorgrad (f.eks. dr.philos. eller
dr.techn.) innen samme fagområde.  Siden de to doktorgradene er
likeverdige og "gir sertifisering av forskerkompetanse på et gitt nivå"
så mener vi at dette ikke er tillatt, blant annet av hensyn til de
kostnader som er innvolvert ved bedømmingen. 

Vi har i det siste sett tre ulike varianter: Søker med dr.ing. som ønsker 
å ta dr.techn., søkere med dr.ing. som ønkser å ta dr.philos., og søkere
med dr.scient. som ønsker å ta dr.techn. I de to sistnevnte saker er
fagområdet på grensen mellom realfag og ingeniørfag, slik at søkeren
reelt sett ønsker å ta en ny doktorgrad innen "samme fagområde". 

Vi ønsker universitetsrådets bekreftelse på at det ikke er tillatt i Norge
å ta både en organisert og "fri" doktorgrader innen samme fagområde.
Her er "samme fagområde" definert ut fra reelle faglige kriterier, slik
at det f.eks. det ikke er tillatt å ta en dr.philos. grad i tillegg
til en dr.ing. grad. innen samme fagomåde. 

Med vennlig hilsen

Sigurd Skogestad
Leder av Doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU

------------------------------------------------------------------------

30 Apr 98
>>From [email-masked] Thu Apr 30 09:29:54 1998
>To: [email-masked]
>Subject: Doktorgrad nr. 2

Jeg viser til tidligere telefonsamtaler og oversender som avtalt
mine kommentarer til det meget grundige notatet fra Olaug Bringager 
datert 10.03.98. Jeg håper disse kommentarene vil være nyttige
for Universitetsrådets videre behandling av saken.
Vennligst ta konstakt dersom det skulle være ytterligere spørsmål.

I omtalen av Stortingets behandling av forskningsmeldingen for 1989
skrives det at prinsippet om likeverdighet "skulle blant annet forhindre
en hierarkisk, to-trinns doktorgradsordning". 

I vårt brev til universitetsrådet fra des. 97 er det nettopp dette vi ber 
om å få en bekreftelse på, dvs. at man ikke kan to doktorgrader innen samme
fagområde. 

De fleste henvendelser vi får er basert på at man (med bakgrunn
i slik det var tidligere) betrakter  dr.techn./dr.philos. som en "høyere" grad, 
men dette er ikke i tråd med dagens reglement (vi har ikke lenger
noen "høyere" doktorgrad), og  det er meget viktig å bli 
kvitt denne forestillingen om at dersom vi skal opprettholde nivået og
omdømmet av dr.ing og tilsvarende grader. 

At vi ikke lenger har noen høyere doktorgrad er ikke noe problem,
fordi den mest vanlige internasjonale måten å oppnå sertifisering av 
egen forskerkompetanse utover doktorgrad via publikasjoner i internasjonale 
tidsskrift (og IKKE via en høyere doktorgrad innen samme fagområder -
selv om det finnes unntak, f.eks. i Tyskland). 

Det bør selvsagt være anledning til å prøve seg for en doktorgrad nr. 2
dersom den er innen et annet fagområde.

Vennlig hilsen
Sigurd Skogestad
(leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU)

------------------------------------------------------------------------

06Aug98
Til Universitetsraadets forskningsutvalg,

Subject: Doktorgrad nr. 2 (vedtaksforslag)

Jeg vil her kort kommentere notatet datert 15.05.98 fra Ronhovd, og spesielt
de angitte vedtaksforslag. Jeg er enig med Olaug Bringagers  (notat
22.05.98) i at forslagene inneholder en del sammenblanding mellom
ny faglig kunnskap og nytt fagomraade. 

Jeg foreslaar folgende vedtaksforslag:

1. Det er kun adgang til aa ta en doktorgrad innen et gitt fagomraade.
Med "doktorgrad" menes en organisert grad (av typen
dr.scient.)  eller en fri grad (av typen dr.philos.)

2. Hvis en kandidat som har en doktorgrad fra for, onsker aa fremstille
seg til en ny doktorgrad, skal det sammen med avhandlingen folge en
bekreftelse fra kandidatens side paa at den nye avhandlingen
representerer et nytt fagomraade i forhold til avhandling nr. 1. I
tillegg skal den sakkyndige komiteen paa eget grunnlag vurdere hvorvidt
den nye avhandlingen faktisk representerer et nytt fagomraade.

3. Begrepet "fagomraade" skal folge internasjonal praksis.
Kommentar: Det vil kunne vaere tilfeller der man innen et fakultet har flere
fagomraader, og ogsaa tilfeller hvor to fakultetet dekker samme
fagomraade.

4. Dersom gjeldene bestemmelser ikke gir hjemmel for vedtaksforslaget 
foreslaas det at det sokes departementet om slik hjemmel. Dette kan
f.eks. gjores med henvisning til paragraf 39 (opptaksregulering) i
Universitesloven der det i punkt 5 heter at 
"Departementet kan fastsette adgangsregulering
naar det er nodvendig etter en samlet vurdering av utdanningen i landet"
(med henvisning til nasjonal ressursbruk).

Vennlig hilsen 
Sigurd Skogestad
(leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU)

-------------------------------------------------------------------------

>From [email-masked] Wed Sep 23 11:11:29 1998

Eg viser til e-post fr=E5 deg 21. september.

Vedtaket som blei gjort i Universitetsr=E5dets forskingsutval i denne saka e=
r
slik:=20

	"Forskningsutvalget kan ikke se at en institusjon ut fra de forskriftene
som i dag gjelder for de frie doktorgradene, har anledning til =E5 nekte en
kandidat som har en doktorgrad, =E5 framstille seg p=E5 ny for en fri grad,
uansett om den f=F8rste graden er en fri grad eller en organisert grad.
Forutsetningen er likevel at den nye doktorgraden tilfredsstiller de krav
som stilles i forskriftene, s=E6rlig i =A7 2.

For =F8vrig vises det til sekret=E6rens notat, som vedlegges."

N=E5r det gjeld forholdet mellom to organiserte gradar, g=E5r det fram av=
 pkt C
i notatet at institusjonane vel har god nok styring gjennom
s=F8knadsprosedyrer og opptaksordningar til dei organiserte programma, og at
det ikkje trengst eigne reglar her.

Merknadsfristen til referatet er ikkje g=E5tt ut, s=E5 dette vedtaket er ikk=
je endeleg enno.

Saksbehandlinga er slik at vedtaket fr=E5 utvalet blir tatt opp p=E5 m=F8te =
i
Universitetsr=E5dets styre som orienteringssak. Om det skal g=E5 ut eit brev
til institusjonane i etterkant av styrebehandlinga, er det for tidleg =E5=
 seie.

Med helsing
Jarle Ronhovd

-----------------------------------------------------------------------

>From skoge Wed Sep 23 14:17:05 1998
To: [email-masked]

Hallo Jarle Ronhovd,

Takk for svaret.
Jeg synes nok vedtaket som dere har gjort var vel defensivt. Jeg  synes
i forste omgang at dere burde komme med en uttalelse om hvordan det
burde vaere (dvs. man kan kun faa en doktorgrad innen et omraade), foer
det bli diskutert hvordan dette sto i forhold til gjeldende reglement.

Jeg vil onske at saken tas opp videre i ditt utvalg
evt. sendes Universitetsraadet for behandling der.

-Hilsen Sigurd Skogestad
(leder av doktorgradsutvalget for teknologi ved NTNU)