Subject: Røyking på ungdomsskolen

From: Sigurd Skogestad <[email-masked]>
Date: Tue, 23 Mar 1999 13:54:26 +0100

Til Adresseavisen.

Under følger et innlegg som jeg ønsker tatt inn.
Jeg ønsker å være anonym.

Hilsen Sigurd Skogestad
Stokkanhaugen 203
7048 Trondheim

------------------------------
Nei til røyking i ungdomsskolen
------------------------------

Røyking på skolen er forbudt for elever på ungdomsskolen. Og det skulle
bare mangle siden ungdomsskolelevene er i alderen 13 til 16 år, som er
langt under aldergrensen på 18 år 
for kjøp av tobakk.

Men rektor på en ungdomsskole i Trondheim (jeg skal ikke nevne navnet) 
fortalte nylig på et møte i foreldrenes arbeidsutvalg at man ved skolen
hadde en slags stilltiende
avtale om at elevene fikk lov til å røyke så lenge de gjemte seg litt bort,
og gjerne slukket røyken
hvis de fikk se en lærer. Til gjengjeld var det ganske sjelden lærerne gikk
på inspeksjon på de
stedene man forventet å finne røykende elever. Rektor mente at de røykende
elevene ikke virket tiltrekkende
på ikke-røykere, og sa at lærerene hadde bedre ting å bruke
friminuttene til enn å jage på røykende elever. Etter min mening er slike
holdninger uakseptabele. 
Hvis tilsvarende holdninger er utbredt også på andre ungdomnsskoler,
forstår jeg bedre hvorfor Norge er blant de land 
i den vestlige verden som har mest røyking blant ungdom.
Røyking er det klart største helseproblem vi har i Norge, og foreldrene må
kunne forvente at i det minste skolen
er røykfri. Faktisk må skolen kunne pålegges et ansvar for
elever som blir avhengig av tobakk fordi man stilltiende tillater at de
røyker hvert eneste friminutt. 

Røyking på skolen må medføre brev til foreldrene, nedsatt oppførselkarakter
og eventuelt mer omfattende tiltak.
Jeg er sikker på at hvis elevene forstår at skolen virkelig tar røyking på
alvor, så vil røykingen 
på skolen redueres kraftig.

Foreldre

************************************************************************
Sigurd Skogestad, Professor                 Fax:    +47-7359-4080
Dept. of Chemical Engineering               Phone:  +47-7359-4154
Norwegian Univ. of Science and Techn.(NTNU) Home:   +47-7393-6855
N-7034 Trondheim                 email: [email-masked]
Norway                           http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge
************************************************************************