Subject: Innlegg til Under Dusken

From: [email-masked]
Date: 12 Nov 2000 10:16:55 +0100

NTH gjenvinner hegemoniet

av:
Sigurd Skogestad 
Professor ved institutt for kjemisk prosessteknologi

En sak kan vinkles på mange måter og journalisten er den som bestemmer.
I UD 15/2000 er det et større oppslag med tittelen "NTH 
mister hegemoniet" der det påstås at NTH-ledere ikke lenger er
så attraktive i næringslivet. Men unntatt en påstand om dette fra
"hodejeger" Steinar Hopland gis ingen dokumentasjon. Tallene forteller
nemlig det motsatte - at halvparten av næringslivslederne i de
største bedriftene kommer fra NTH. 

For 20-25 år siden ble de samme påstandene fremsatt om at NTH-utdannelsen 
ikke lenger var attraktiv for lederjobber, men tallene som UD
presenterer viser altså at de tok feil (og hodejeger Hopland
er "overrasket" over resultatene). Den korrekte tittelen og 
vinklingen på oppslaget burde derfor ha vært "NTH gjenvinner 
hegemoniet".